
1. Wstęp
Przedstawione w niniejszym dokumencie: misja, wizja i strategia rozwoju Wydziału Informatyki są spójne z dokumentem przyjętym przez Senat Politechniki Poznańskiej w formie Załącznika do Uchwały Senatu Akademickiego PP z dnia 15 grudnia 2010 r. Nr 114 pt. „Strategia na Stulecie Uczelni – Strategia rozwoju Politechniki Poznańskiej do roku 2020” w zakresie: kształcenia, prac naukowych, wdrożeniowych, rozwoju kadry i infrastruktury, doskonalenia zarządzania oraz budowania prestiżu Wydziału w regionie, kraju i na świecie.
2. Misja i wizja
Wydział Informatyki realizuje działania związane z misją i wizją Politechniki Poznańskiej.
Misją wydziału jest rozwój wiedzy (poprzez badania) i jej upowszechnianie (poprzez kształcenie i wdrożenia) w zakresie szeroko rozumianego przetwarzania informacji, w tym także w zakresie bioinformatyki oraz automatyki i robotyki. Misja ta jest zgodna z misją Politechniki Poznańskiej jako „wyższej uczelni technicznej kształcącej wysokokwalifikowane i proinnowacyjne kadry w szeroko rozumianej inżynierii, w ścisłym związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami badawczo rozwojowymi, we współpracy z gospodarką i społeczeństwem”
Misją WI PP jest kształcenie na wszystkich stopniach studiów wyższych oraz w trybie kształcenia ustawicznego w ścisłym związku z prowadzonymi na Wydziale pracami naukowymi i badawczo-rozwojowymi oraz we współpracy z przyszłymi pracodawcami absolwentów Wydziału i w kontakcie ze społeczeństwem.
Formułując wizję WI PP. przyjęto wizję Politechniki Poznańskiej jako czołowego w kraju uniwersytetu technicznego, dobrze rozpoznawalnego w Europie, liczącego się i poszukiwanego partnera uczelni zagranicznych, gwarantującego wysoką jakość kształcenia oraz światowy poziom prac naukowych i badawczo-rozwojowych.
Proponowaną wizję Wydziału Informatyki Politechniki Poznańskiej (WI PP) można krótko, w jednym zdaniu sformułować w następujący sposób:
„WI PP na prawdziwie europejskim poziomie”.
W ujęciu bardziej szczegółowym wizja ta, sięgając roku 2020 i lat następnych, opiera się na następujących założeniach:
Powyższa wizja wpisuje się w „wizję Politechniki, jako czołowego w kraju uniwersytetu technicznego, z aspiracjami do bycia partnerem uczelni europejskich pod względem jakości kształcenia, poziomu badań naukowych i osiągnięć wdrożeniowych”.
3. Strategia i cele strategiczne
3.1. Strategia
Strategia rozwoju Wydziału Informatyki Politechniki Poznańskiej wpisuje się w treści strategii uczelnianej opisanej w części zatytułowanej: „Jedność celów – różnorodność możliwości”.
Jedność celów oznacza, że jednostki organizacyjne tworzące Wydział prowadzą spójną politykę w zakresie kształcenia, prac naukowych oraz badawczo-rozwojowych i wdrożenio-wych, dążąc do wzrostu potencjału i prestiżu Wydziału w regionie, kraju i zagranicą.
Różnorodność możliwości oznacza, że na Wydziale Informatyki prowadzi się kształcenie w różnorodnych formach (studia I, II i III stopnia, studia podyplomowe) oraz zróżnicowaną działalność naukową oraz badawczo-rozwojową i wdrożeniową. Zakres każdej z tych form aktywności związany jest z jak najlepszym wykorzystaniem posiadanych zasobów kadrowych, finansowych, infrastruktury dydaktycznej i badawczej, a także biorąc pod uwagę potrzeby społeczeństwa i gospodarki.
3.2. Cele strategiczne
Cele strategiczne Wydziału są zgodne z pięcioma celami strategicznymi Uczelni:
1. Kształcenie przygotowujące do pracy i funkcjonowania w społeczeństwie opartym na wiedzy
Głównym celem Wydziału jest kształcenie na określonych technicznych kierunkach studiów na poziomie pozwalającym budować konkurencyjną gospodarkę i społeczeństwo oparte na wiedzy.
Wykształcenie profesjonalnie przygotowanych inżynierów, kreatywnych magistrów i przygotowanych do pracy naukowej doktorów wymaga zatrudniania w uczelni nauczycieli akademickich o wysokich umiejętnościach i kwalifikacjach.
W najbliższych latach na Wydziale:
Programy studiów, formy zajęć i weryfikacja efektów kształcenia będą miały na celu utrwalanie nawyków samodzielnego uczenia się przez całe życie w warunkach silnej konkurencyjności zawodowej, umiejętności pracy w zespołach i kierowania nimi, rozwiązywania problemów oraz rozwijania kreatywności. Należy doskonalić działania pozwalające studentom na ich rozwój intelektualny (koła naukowe, konkursy na najlepsze prace dyplomowe, udział w konkursach krajowych i międzynarodowych) oraz dążyć do pozyskiwania studentów szczególnie zdolnych i kreatywnych do pracy naukowo-badawczej.
Wydział będzie dążył do zwiększenia stopnia umiędzynarodowienia studiów, między innymi poszerzając ofertę edukacyjną w języku angielskim dla studentów zagranicznych na wszystkich stopniach studiów oraz prowadząc studia wspólnie z partnerami zagranicznymi. Wydział będzie aktywnie korzystał z możliwości zapraszania zagranicznych nauczycieli akademickich o uznanym autorytecie naukowym, którzy będą prowadzić seminaria i wykłady dla studentów studiów II i III stopnia. Tryb organizacji tych zajęć nie musi być dopasowany do organizacji roku akademickiego – dopuszczalne są bloki zajęć i szkoły letnie.
2. Osiągnięcie wysokiego poziomu prac naukowych oraz badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych
O pozycji naukowej jednostki świadczą przede wszystkim publikacje jej pracowników. Musimy więc dbać o rozwój i podnoszenie poziomu badań na naszym Wydziale. Kontynuowane będą działania zachęcające do publikowania osiągnięć naukowo-badawczych w liczących się czasopismach naukowych z listy znajdującej się w bazie Journal Citation Reports (JSR) oraz tworzenia warunków pozwalających na ich wdrażanie do praktyki.
Między innymi trzeba dbać, by zwłaszcza doktoranci i asystenci mieli kontakt z najlepszymi ekspertami w swoich dyscyplinach. Oprócz doktorantów do badań prowadzonych na Wydziale należy włączać także studentów, zwłaszcza studentów studiów magisterskich. Należy zachęcać studentów do prowadzenia samodzielnych prac badawczych, zwłaszcza w ramach studenckich kół naukowych i prac dyplomowych.
Wydział będzie troszczył się o rozwój i intensyfikację współpracy z jednostkami gospodarczymi regionu i kraju oraz czynił starania mające na celu wzrost liczby projektów naukowo-badawczych realizowanych we współpracy z partnerami biznesowymi.
Na każdym kierunku studiów i na każdej specjalności będą kształcili przede wszystkim nauczyciele akademiccy aktywni w danej dyscyplinie naukowej.
Wydział będzie otaczał szczególną opieką wyróżniających się pracowników naukowo-dydaktycznych odpowiednio nagradzając uzyskiwane przez nich wyniki.
3. Budowanie wizerunku Wydziału przyjaznego i otwartego na otoczenie
Wydział Informatyki chce być przyjaznym dla studentów, a także otwartym dla swojego otoczenia, wspierając różne formy działalności sprzyjające rozwojowi talentów i predyspozycji studentów i pracowników.
Jest nam potrzebne szerokie oddziaływanie na otoczenie Wydziału, które zaowocuje m.in. lepszymi kandydatami na studia (w tym także większą liczbą olimpijczyków). Potrzebne są nowe pomysły, które będą stanowiły punkt wyjścia kampanii promocyjnej. Przykładem może być większe zaangażowanie się WI PP w klasy akademickie. Warto też zwrócić jeszcze większą uwagę na konkursy międzynarodowe typu Imagine Cup, które mają ustaloną renomę i same przyciągają środki masowego przekazu. W kampaniach promocyjnych Wydziału, takich jak Drzwi Otwarte, aktywną rolę powinni pełnić studenci, w tym Samorząd Studentów. By promocja była racjonalna potrzebny byłby też system oceny skuteczności poszczególnych akcji promocyjnych.
Najlepszymi ambasadorami Wydziału są jego wyróżniający się w pracy zawodowej absolwenci. Dlatego Wydział będzie prowadzić działania mające na celu umacnianie więzi z absolwentami. Ważne jest aktywne włączenie się pracowników Wydziału w działalność popularyzatorską nauki i jej promocję.
4. Sprawne i efektywne zarządzanie zasobami Wydziału
Sprawną obsługę badań naukowych i procesu kształcenia mogą zapewnić tylko profesjonalne i wykazujące się dużą empatią służby administracyjne i techniczne. Dlatego podejmowane będą działania zapewniające ich odpowiednie przygotowanie.
Ważnym elementem sprawnego zarządzania Wydziałem są systemy informatyczne, wspomagające zarządzanie wszystkimi procesami prowadzonymi na Wydziale.
5. Nowoczesna i efektywnie wykorzystywana infrastruktura
Wydział troszczy się o zapewnienie właściwej, nowoczesnej infrastruktury, koniecznej do prowadzenia badań i sprawnej organizacji dydaktyki. Obejmuje to m.in.